Persoonlijkheidstestjes

Ik ben gek op persoonlijkheidstestjes of ze nu in de Flair staan of in een of ander wetenschappelijk tijdschrift.

Op internet kwam ik een toch wel (voor mij) vrij accurate beschrijving tegen van wie ik ben, hoe ik in de wereld sta en deze ervaar, na het invullen van deze vragenlijst.
Het is een MBTI (Myer-Briggs Type indicator) test die de persoonlijkheid van mensen classificeert op basis van theorieën van Carl Gustav Jung.
De MBTI is het meest bekende persoonlijkheidsinstrument ter wereld.

In totaal onderscheid het instrument 16 persoonlijkheidstypes, op basis van vier dimensies:

  • Extraversion – Introversion
    Waar haal jij je energie vandaan?
  • Sensing – iNtuition
    Aan welke soort informatie besteed jij aandacht?
  • Thinking – Feeling
    Volgens welk proces neem jij beslissingen?
  • Judging – Perceiving
    Hoe ga jij het liefst om met de wereld om je heen?

Voor mij kwam het INFP-persoonlijkheidstype uit de test, en ja, ik herken mezelf hier helemaal in.
Benieuwd naar jouw ‘resultaat’? Doe de test 16 personalities en laat het me weten 🙂

Nederlandstalige MBTI-test

infp2

INFP persoonlijkheden zijn echte idealisten, zijn altijd zelfs in de slechtste mensen en gebeurtenissen nog op zoek naar een greintje goedheid, en willen altijd zaken verbeteren. Alhoewel ze als kalm, terughoudend of zelfs verlegen te boek kunnen staan, hebben INFP’s een innerlijke vlam en passie die niet te doven is. Aangezien ze slechts 4% van de bevolking uitmaken is het risico dat ze zich onbegrepen voelen voor het INFP persoonlijkheidstype helaas groot. Maar wanneer ze gelijkgestemde personen vinden om hun tijd mee door te brengen, dan is de harmonie die ze voelen een fontein van plezier en inspiratie.

Deel uitmakend van de Diplomaten (NF) persoonlijkheidsgroep worden INFP’s door hun principes geleid, in plaats van door logica (Analisten), opwinding (Ontdekkers) of uitvoerbaarheid (Schildwachten). Wanneer ze beslissen hoe verder te gaan, kijken ze naar eer, schoonheid, moraliteit en deugdzaamheid. INFP’s laten zich door de puurheid van hun intenties, en niet door beloningen of straffen leiden. Mensen die het INFP persoonlijkheidstype delen zijn terecht trots op deze kwaliteit, maar niet iedereen begrijpt de drijfveren achter deze gevoelens, waardoor ze tot isolatie kunnen leiden.

INFP’ers zijn veelkleurig in denken en spreken, coöperatief in het nastreven van hun doelen en informatief en intravert in hun contacten met anderen. Deze idealisten lijken kalm en gereserveerd maar zijn allesbehalve dat. Ze zijn zeer zorgzaam en gepassioneerd richting een paar bijzondere mensen of een nobel doel. Hun grootste wens is vrede en heelheid voor henzelf en de wereld.

6 gedachtes over “Persoonlijkheidstestjes

  1. Ik heb hem ook eens gedaan.
    Kom uit op (ESFP-A)
    Als iemand spontaan in zang en dans losbarst, dan is het het ESFP persoonlijkheidstype. ESFP’s laten zich meesleuren in de opwinding van het moment, en willen dat alle anderen zich ook zo voelen. Geen ander persoonlijkheidstype is, wanneer het om het aanmoedigen van anderen gaat, als vrijgevig met hun tijd en energie als ESFP’s, en geen ander persoonlijkheidstype doet het met zo’n onweerstaanbare stijl.

    Aum Shanthi

    1. ESFP – De Performer Gericht op mensen en houden van plezier maken. Zij maken de dingen leuk voor anderen door hun plezier. Leven voor ‘het moment’, houden zij van nieuwe ervaringen. Ze houden niet van theorieën en onpersoonlijke analyses. Geïnteresseerd in het dienen van anderen. Waarschijnlijk zijn zij het middelpunt van aandacht in sociale situaties. Goed ontwikkeld gezond verstand en praktische vaardigheden.
      => Heerlijke persoonlijkheid, zo spontaan! 🙂

  2. Wat een leuke persoonlijkheidstest is dit!!! Ik hou ook echt ven testjes mits ze niet te lang duren. Haha.

    Ik ben ENFP! De inspirator!!
    Ik ben in staat om bijna alles te kunnen doen waarin ik geïnterneerd ben. Ben snel enthousiast hou van nieuwe ideeën en veranderingen. Verveel me snel aan details. Ik straal warmte, positiviteit en enthousiasme uit. Ben optimistisch en wil het beste uit het leven halen. Met mijn enthousiasme inspireer en motiveer ik andere mensen beter dan de meeste andere types.

    Het is mogelijk dat ik veel verander in banen, opleidingen of ondernemingen.
    Ik heb een innerlijk waardensysteem waar ik veel waarde aan hecht. Laat me vooral in mijn waarde. Ik hou hoe ik me echt voel een beetje voor me om conflicten te vermijden, maar wanneer dat te lang duurt explodeer ik en kan ik een extreme oncontroleerbare woedeaanval krijgen.
    Ik ben fantasierijk en creatief, charmant en communicatief. Ik hou niet van druk op het maken van keuzes. Hou van vrijheid en flexibiliteit. Ik ben ongelukkig in een strenge en gestructureerde omgeving. Heb een hekel aan regels en oneerlijkheid en kom dan ook voor mezelf en anderen op.

    Ik vind de test echt briljant!!!! Dat wat eruit komt is gewoon echt kloppend!!!! Zelfs bij de mogelijke banen wordt pedagoog genoemd!!!

    1. ENFP – De Inspirator Enthousiast, idealistisch en creatief. Kunnen bijna alles wat hen interesseert. Zij hebben uitstekende vaardigheden om met mensen om te gaan. Willen hun leven leiden in overeenstemming met hun innerlijke waarden en normen. Opgewonden door nieuwe ideeën maar vinden details saai. Open-minded en flexibel, met een breed scala aan interesses en vaardigheden.
      => Klinkt zo optimistisch, zo vrolijk en levenslustig !

Plaats een reactie